11/10, dag 67: Galicië

11 oktober 2023 - Fillobal, Spanje

Vanochtend was het zo gezellig in de herberg, dat ik pas om 8:16 vertrek. Ik heb een koffie gedronken, maar nog geen ontbijt. Ik heb geen honger.

Ik loop lekker vandaag. Omdat ik geen ontbijtkoek vind en ook niet echt honger heb bedenk ik me dat ik het wel tot de lunch uithoud. Dat zal in O Cebreiro zijn. A heeft me verteld dat dit een prachtig plaatsje is waar ik zo lang mogelijk moet blijven. Dus dat zal mijn eindpunt zijn vandaag, ook al is het maar 22 kilometer.
Ik kom weer op de hoofdroute en ben blij dat ik gisteren de omweg nam. Het is veel langs de weg. Ik klets wel met veel mensen die ik inhaal. Dan begint de klim naar O Cebreiro. Ik krijg een klein beetje honger, maar dat trekt ook weer weg.

We komen nu in Galicië. O Cebreiro is het eerste dorp in Galicië. In O Cebreiro is een prachtige kapel uit de 9e eeuw. Er is hier een wonder gebeurd en er is het graf van de priester die de Camino nieuw leven inblies. Ik blijf er een uurtje, lees wat in de bijbel die er ligt (Job en Hooglied) en brand een kaarsje. Dan wordt kapel gesloten en moet ik er uit.

48AEBB6A-7351-461F-8A04-8697E1062A9F

In de rest van het dorpje kan ik niks vinden wat me daar houdt. Dus ik besluit toch maar door te lopen. Buiten het dorp bemerk ik dat ik nog steeds niks heb gegeten. Ik heb ook geen honger. Misschien tijd voor een nieuw experiment. Hoe ver kan ik lopen zonder eten?

Ik kom B tegen, een Amerikaan die in Rwanda woont. We kennen elkaar maar spraken elkaar nog nooit echt. Dat doen we nu wel en dat is leuk. Hij loopt ongeveer even ver en snel als ik, dus wellicht wordt dat nog leuker in de komende dagen.

Bij een grote onpersoonlijke herberg wil ik eigenlijk niet stoppen. Maar het wordt al laat. Ik bel met een kleine herberg 5 kilometer verderop. Er is nog plek, dus mijn rugzak gaat weer op. Rond half zes en na 39 kilometer kom ik bij een leukere kleine herberg. Ik tracteer mezelf op chocola. Hoewel ik nog niet eens echt honger heb.
Na de gebruikelijke dingen ga ik naar de bar. Ik oefen mijn Spaans met de bardames en we hebben lol. Ik bestel twee hoofdgerechten en een groot toetje. Dan hoef ik morgen overdag niet te eten namelijk, haha.

2A36533B-E773-4CEC-A3EA-A41E836E04FA

De resterende afstand wordt vanaf nu zelfs exact in meters weergegeven. Nog 142501 meter… gelukkig neem ik alle omwegen…