13/9, dag 39: Halverwege!? In ieder geval wel 1000km!

13 september 2023 - Arzacq-Arraziguet, Frankrijk

Gisteravond zag een met kaarsen verlicht diner in een kerk er zo uit:

8A58D89D-8D40-43D4-B374-40840347BAFC
Vanochtend vroeg op. Samen met een paar pelgrimvrienden, een aantal mannen van mijn leeftijd of iets ouder, ben ik daar vrij fanatiek in. Vroeg opstaan, lopen, middag vrij. We lopen niet vaak samen, maar in de gites hebben we het goed met elkaar.

In het stikdonker, en met de planeten om me heen, bedenk ik me hoe leuk het zou zijn om het geloof in de Grieks/Romeinse goden weer niet leven in te blazen. Waarom niet? Met geloof kan alles. Bijvoorbeeld belastingvoordeel, haha!

In de ochtend is het landschap bijna Hollands: vlak, grote akkers met mais of braakliggend. Uitzicht of juist in corridors van mais. Rechte lange wegen. Wolkenlucht. om mijn gedachten te verzetten vraagt S me om te helpen met wiskunde. Ik heb iets om tijdens het wandelen over na te denken.

Later wordt het iets gevarieerder. Miramont ligt op een heuveltje. Soms kan je daar de Pyreneeën zien. Vandaag helaas niet.

Na Miramont kan ik kiezen voor een afstekende. Maar ik kies voor de normale route langs een kapelletje van St Jacques. Mooi, maar een beetje vervallen.

91C2DE96-D1BD-4FFB-873E-C025E793A4A1

Bij het kapelletje staan de volgende twee bordjes drie meter van elkaar:

FBD959D6-AEEE-489D-BC40-D32117DABC0B

987E99DA-E0D6-4CD3-975C-84CD671AC88F
 Vlak daarna tref ik nog deze twee:

2E48008B-6CEA-41C4-8559-BF9A75CB937A

B0B3DBBE-B0E6-49F7-9894-74BDED5D8BC0
Ik heb dus geen idee hoe ver ik nog moet. Maar ik heb er na vandaag wel precies 1001 km opzitten! (En een half). Over de duizend! En wel veilig om te zeggen dat ik over de helft ben!

De overige plaatsjes en kerkjes en landschappen zijn vandaag wat saai, met af en toe wel een mooi pad gelukkig. Ik loop vandaag de hele dag alleen en dat is fijn. Ik ben kalm, rustig en loop ontspannen. Op die manier loop ik de 34 kilometer uiteindelijk vrij gemakkelijk en ben om half drie bij de gite.

Bij de gite zie ik N, en spreek af om morgenochtend wel een stuk samen te lopen. Daar heb ik wel zin in.

In de gite heb ik niet veel geluk. Ik slaap niet bij mijn pelgrimvrienden, maar bij een paar stinkende oude mannetjes. (Dat ben ik zelf vast ook.) Het eten wordt vast wel gezellig, want volgens mij logeert vrijwel iedereen in deze grote gite.