14/10, dag 70: pelgrimsroes

14 oktober 2023 - Pedrouzo, Spanje

Mijn plan is om vandaag “maar” 42 te lopen. Ik vertrek dus wat later en bij een koffie tentje neem ik wat meee tijd. Eerst loop ik met de Fransen van gisteravond. Maar zij lopen slechts 20, dus ik zeg dag en ga iets meer tempo lopen. Wel vervelend dat ik wat pijntjes voel in mijn voet en enkel… blijkbaar hakt zo’n 50 van gisteren er wel in.
Mijn tempo zakt weer in als ik lang met de Italiaanse M oploop. Onze gesprekken gaan een stuk dieper dan ander pelgrim-gesprekken In een groter stadje lopen we een kerk in die verder niet zo interessant is. Ik neem afscheid van M om door te lopen.

Een kapel daarna is wel wat mooier en interessanter. Als ik de kapel uitkom zie ik de Duitse F lopen. Snel haak ik aan. Zij is snel en dat heb ik nodig vandaag. Want ik loop door mijn eigen traagheid wat achter op schema. Zij is uit Stuttgart komen lopen, via Cluny en de via Podiensis. We hebben voor heel lang gespreksstof.

In het stadje Arzua lunchen we bij een bakkerijtje. Daarna wil zij de stad nog wat bekijken, omdat ze hier drie jaar geleden via de camino del Norte aankwam. Steeds meer Camino’s komen samen.

Na de lunch loop ik alleen en dat is heerlijk. Op de een of andere manier zijn er geen of nauwelijks andere pelgrims. Mijn hele Camino komt voorbij in mijn gedachten. En alle mensen van wie ik houd. Ik merk dat mijn lichaam echt moe is geworden na de laatste zware dagen. Dat is heerlijk om ook eens te merken. Ik zak in een soort pelgrimsroes. Een diepe meditatieve toestand. Ik moet de laatste 10 kilometer zien te halen en dat doe ik door stap voor stap te lopen. Er zijn pijntjes, mijn benen zijn moe. Maar ik loop door. Als ik nu ga zitten ben ik bang dat ik niet meer op kan staan. Maar mijn geest is volkomen rustig.

Als ik even voor de zekerheid op mijn telefoon kijk voor de route, zie ik ook een paar appjes. Gelijk is mijn geest behoorlijk verstoord. Een leerpunt: hoeveel onrust een mobiele telefoon veroorzaakt. Het duurt weer even voordat ik weer terug ben in mijn meditatieve staat.

De laatste kilometers zijn zwaar vandaag. Ik loop vandaag ruim een marathon. Net als vorig jaar in dit weekend. Morgen arriveer ik in Santiago. Precies een jaar geleden liep ik op deze zondag een marathon. Dat is toch bijzonder! Wat zal ik volgend jaar eens gaan doen op de derde zondag van oktober?

In de herberg is F. Hoeveel dagen geleden is het dat ik met haar de Frans-Spaanse grens overstak?   We vliegen elkaar in de armen. Morgen gaan we samen aankomen. Maar eerst vanavond pizza.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rene Mijs:
    15 oktober 2023
    Succes morgen Bruno. De laatste loodjes!!