Camino Frances of Camino del Norte?

18 augustus 2023 - Vallouise, Frankrijk

Een vraag die pelgrims onderling bezig houdt is de vraag of je de Camino Frances of de Camino del Norte gaat lopen.

De Camino Frances is de klassieke route. Volledig ingericht op de pelgrimage ( herbergen, kerken, kloosters etc.) door noord-Spanje. Camino del Norte is geloof ik ouder, uit de tijd dat Spanje nog bezet was door de moren en mensen een noordelijker route moesten nemen.

Dus welke route te kiezen?

Del Norte: korter in kilometers maar langer in tijd, want “sportiever”. Ontzettend mooi, maar wel “eentonig mooi” langs de kust. Minder pelgrims, ook minder voorzieningen. Met name in de weekenden moeilijker onderdak vinden. Goedkoper.

Frances: klassiek, makkelijker ervaringen delen. Meer pelgrims (maar oktober), gevarieerd, soms heel saai, beter ingericht op pelgrims, meer cultuur (pelgrim-kloosters, kerken etc).

Morgen ga ik weer verder. Dan heb ik nog een maand voor de keuze. Maar de weg helpt me vast met de keuze. En wat vinden jullie? Laat je mening hieronder achter…

5562A9F6-A50D-407C-B3BC-DC108FCEDF3F

1. Robin:
    18 augustus 2023
    Frances. Lekker ervaringen delen! En niet hoeven slapen in de natuur, hoe mooi ook.
  2. Bernou:
    18 augustus 2023
    Frances. Vanwege de kerken en aanspraak.
  3. Rene Mijs:
    Ha Bruno,
    Wat mooi om jouw verslag te lezen elke keer.
    Wat betreft de keuze: Ikzelf zou kiezen voor Del Norte.
  4. Jelte:
    22 augustus 2023
    Als je meer opschiet dan voorzien in Frankrijk, en dus nog vol in de (hete) nazomer zit, dan is Del Norte misschien beter te doen. Noordkust is sowieso prachtig, en qua drukte waarsch niet heel veel voller dan wat je nu ervaart in Frankrijk. Vraagt wel iets meer planning ivm geringere capaciteit om te overnachten (en je wilt niet onverwacht 'nog eventjes' 20 km extra moeten lopen ah einde van de dag).

Als je 'de' klassieker wilt lopen, ja dan toch Frances. Zeker iets later in het seizoen goed te doen, al (horen zeggen) blijft de vlakte tussen Burgos en Leon een beproeving. Sowieso meer aanspraak. Zo nu en dan zelfs niveau 'avond-vierdaagse' al heb ik daar zelf geen last van gehad.

Leuk om je verhalen te lezen Bruno. Zet 'm op!
  5. Bruno:
    22 augustus 2023
    Dank voor jullie reacties!
    @Jelte… wat beschouw je nog als de nazomer? Spanje is eind september - oktober voor mij.
    Ik hoorde dat m.n in de weekenden de Norte moeilijk is omdat alle herbergen vol zitten met Spanjaarden die naar de kust trekken…
  6. Jelte:
    22 augustus 2023
    september kan nog warm zijn (maar veel warmer dan nu in Frankrijk zal het niet worden)