Etappedag 15: Bekend, maar ook anders

20 augustus 2023 - Saugues, Frankrijk

Gisteravond met 16 Fransen aan het diner gezeten. Ik denk dat ik ~50% versta. Daarna geeft de herbergierster nog een college over de etappe van morgen en pelgrimeren in het algemeen. Hoe drink je water? Etc. Ik leer 1 nieuw dingetje. De schelpjes die de weg aangeven wijzen met de onderkant de richting. Dat wist ik al. Maar de andere kant van de schelp symboliseert alle pelgrims wegen die naar Santiago lopen!

48015F67-DC62-483D-8A5F-DE0AEB09F856

Ik wil vroeg weg, vanwege de hittegolf, maar ook ontbijten. Koffie! En dat kan in de gite niet eerder dan 7:30. Resultaat: ik vertrek pas om 08:15 😏.

Ik kies ervoor om vandaag alleen te lopen. Even het afscheid van gisteren verwerken. En het schiet ook meer op. De etappe is 27 km en ik wil niet teveel in de middag lopen.

De etappe begint weer als vanouds: prachtig dorpje met schitterend kerkje, leuke korte gesprekjes. Daarna een kapelletje en een toren ruïne bovenop een topje met uitzicht. Een mooi pauze plekje!

Mijn benen voelen goed en mijn rugzak niet te zwaar, ondanks dat ik extra eten meesjouw vanwege de  Franse zondag en maandag. Mijn nieuwe schoenen zijn fijn. Daarna lunch ik bij een in de rots ingebouwde kapel.

5F1B3E76-0763-4712-BD9C-35999BE5DE77

pelgrimeren is hier echt anders. Veel meer pelgrims, gites, terrasjes waar je even wat kan drinken etc. De pelgrims zijn wel allemaal korte-afstandspelgrims. Ik ben hier nog niemand tegengekomen die langer dan twee weken loopt.

De middag begint met een pittige klim en daarna is het zonder schaduw naar het eind van de etappe. Loeizwaar en eigenlijk alleen maar van waterpunt naar waterpunt lopen. Vandaag ging het hierom:

0E50C8C3-301B-4CA3-8181-BC1B6F5868CD