22/9, dag 48: een magische avond

23 september 2023 - Cizur Menor, Spanje

Als ik s’ochtends vertrek, is de eerste die ik uit het donker, nog vanuit het vorige dorp Zubiri, zie aan komen lopen… F!!! Wat een leuk toeval. Ze had mijn hart gezien. Het was inmiddels een Y geworden en zij maakte er met mijn toestemming een F van. We kletsen veel. Ik vermijd het Italiaans om mijn Spaans niet in de war te brengen.

Dan kom ik weer eens in een grote stad. Pamplona. De route door de stad is extreem goed aangegeven. Overal gele pijlen en blauwe borden. Fout lopen kan niet. Ik neem uitgebreid de tijd voor de kathedraal. Daarna mijn volle ‘journal intieme’ op de post. Ik neem nog wat tijd in de stad. Wat is er hier in Spanje veel leven op straat!  Maar ook: wat moet ik hier als pelgrim? Ik pas hier niet helemaal. Ik loop meteen rugzak, en kan toch niks kopen in al die leuke winkels. Dus dan loop ik door.

Ondanks dat ik nog niet veel kilometers heb gelopen voel ik wat ongemak en pijntjes. Slenteren en asfalt zijn niet zo goed voor een pelgrim. Ik heb een reservering in twee dorpen  verderop. In het eerste dorpje Cizur Menor zie ik een bordje richting een kerk en een herberg waarvan ik weet dat die ook leuk is (en maar 7 euro). Ik ga er even kijken.

Als ik aankom hoor ik C roepen ‘Brunoooo’. Ze rent op me af en we geven elkaar een flinke omhelzing. Ik was haar kwijtgeraakt en vond het jammer dat ik haar nummer niet had. Maar Camino magie brengt ons weer bij elkaar! Dan hoor ik weer ‘Brunoooo’. S (van die hond, en mijn gave daarbij) komt de trap af. Weer een dikke knuffel!

Ik twijfel. Nog wat meer kilometers… of hier blijven? Hier blijven! En dan begint een magische avond. C wil met mij uit eten en S wil vegetarisch voor mij koken. Ik kies voor hem. Daarna teveel om op te noemen. Wat hoogtepunten: Een fantastische maaltijd met vijf Franse en Belgische (en NL) mensen die toevallig bij elkaar op dezelfde plek zijn, een mis in de kerk, een persoonlijke pelgrimszegening door een Tanzaniaanse priester, wijn met nieuwe vrienden uit de Brazilië, Mexico en de VS, een diep gesprek met herbergierster C, S die s’avonds laat nog meer voor mij wil koken (ik ben teveel afgevallen!), en slapen in de kerk die bij de herberg hoort (en van de Maltezer orde is). Camino magie.

B2FB57D6-7CC3-4C39-8228-BD3E80F927E3092C7938-4352-46AF-A162-878AECBAB2576DCB7466-A144-47DE-8155-29EE85B5BB3B
Blijven: goede keuze!