6/10, dag 62: Leon!! Of toch niet?

6 oktober 2023 - La Virgen del Camino, Spanje

Vandaag krijg ik via een aapje van een andere pelgrim te horen dat het de dag van Sint Bruno is.  Dat is leuk! Laten we er een leuke dag van maken. Mijn benen voelen goed. Geen last van gisteren.

Ik loop samen met T richting Leon. Later voegt de Koreaanse L zich bij ons. L wil in Leon overnachten. T gaat net als in Burgos doorlopen. Ik wil denk ik ook blijven. Eerst via redelijk leuke wegen maar daarna langs snelwegen en industrieterreinen naderen we Leon.

D570625D-96AB-483C-BAA0-C32752F3B98A
In Leon check ik al om 11 uur in bij en albergue die wordt gerund door benedictijner nonnen. Daarna douchen en de stad in. Ik dwaal wat door de stad. Ik voel me wat alleen, maar beschouw het als een oefening in alleen zijn. Ik kan het ook goed hebben met alleen mezelf.

9FD7CF41-2D16-432D-8F56-BE2B58C5C0CE

Leon is een leuk stadje. Ik drink koffie met tortilla.  Ik baan me een weg door toeristen en locals en ga naar de kathedraal. Die blijkt alleen te bezichtigen voor 7 euro. En er is geen pelgrimstarief. Gatver! Ik ben geen toerist, ik ben een pelgrim. Plotseling heb ik hier helemaal geen zin meer in. Mijn pelgrimage gaat niet over grote steden. Ik besluit om ook door te lopen. Waarschijnlijk kom ik in een herberg in een klein dorpje meer pelgrims tegen dan hier.

Ik wil wel zeker weten dat er plaats is, dus ik bel een herberg in een mini-dorpje op 12 of 13 km afstand. Er is nog een plek. Yes. Let’s go. Ik pak mijn rugzak in, zeg dat ze mijn 8 euro aan een goed doel mogen geven en ga weer lopen.

De stad uit is lang en langs rechte drukke straten. Tsja, dat is nu eenmaal zo. Een beetje in een buitenwijk zit een verdwaasde pelgrim die me aanklampt. Of ik Engels spreek en of ik hem kan helpen. Hij is verdwaald en De herberg waarop hij had gehoopt is gesloten. Wat nu? Ik bel met mijn herberg en zeg dat ik een oude man in nood ben tegen gekomen. Dan blijkt er voor hem ook nog plek. Wat een geluk. De laatste 7 kilometer lopen we samen op. Dat gaat wel wat trager, maar we hebben zeer interessante gesprekken. En dan komen we bij een herberg die zoveel leuker en fijner en mooier is dan de grote aftandse slaapzaal bij de Benedictijnen!! Zo knus, met een leuk binnenplaatsje en met maar een paar pelgrims. Ik ben helemaal gelukkig

1AAC422E-7EA2-4710-9F33-8D87AE62F4F8